Menu Sluiten

(Stress)Blessures

skiHet wintersportseizoen is in volle gang. Helaas brengen wintersporten ook vaak blessures met zich mee en daarom is een beetje kennis / inzicht over het onstaan en beperken hiervan niet overbodig. Blessures… de meesten van ons hebben er wel eens mee te maken gehad.Denk aan enkelverstuikingen, knieblessures, pols/vingerverstuikingen, schouderblessure, blessures aan de romp, shinsplints etc.

Vaak ontstaan blessures tijdens het beoefenen van sport, maar ook tijdens de dagelijkse bezigheden kunnen we blessures oplopen. We vallen, struikelen, of iemand anders heeft je pijn gedaan door lichamelijk contact. Een ongelukje of gewoon pech zou je denken. Toch is dit niet helemaal het geval. Uit (wetenschappelijk) onderzoek is gebleken dat stress van grote invloed is bij het oplopen van blessures.

Vooral bij (top)sporters speelt stress een grote rol. In de sport gaat het namelijk veelal om prestatie leveren. De sporters trainen veel en lang naar dat ene moment toe (dit kan de olympische spelen zijn, maar ook een regionale wedstrijd) waarop ze optimaal moeten presteren. Er wordt meer van het lichaam gevraagd dan het aan kan. De fysieke belasting is te groot. Daarbij staat de sporter onder hoge psychische druk. Er is angst om niet goed genoeg te presteren, angst om blessures op te lopen en misschien wel angst voor een boze coach. (Top)sporters zijn dus vaak zowel fysiek als psychisch overbelast / overprikkeld en spanning en ontspanning gaan nou eenmaal niet samen, dat is een feit!

Maar dus ook voor niet-sporters kan stress zorgen voor blessures in het dagelijks leven. Je vraagt je natuurlijk af wat stress dan eigenlijk doet, waardoor het de kans op blessures verhoogt. Dat zijn de volgende factoren:

  1. Een verhoogde spierspanning met als gevolg het stijf worden van de spieren (wat o.a. wordt veroorzaakt door het gelijktijdig aanspannen van agonisten en antagonisten) en een verminderde doorbloeding. De spieren worden minder soepel, korter en raken sneller vermoeid.
  2. Verminderde concentratie- en reactievermogen. Je kan daardoor voorwerpen of mensen te laat of over het hoofd zien. Je ziet misschien die bal net te laat of je tegenstander. Maar je kan ook tijdens het halen van je boodschappen je enkel verstuiken bij de stoeprand omdat je afgeleid of vermoeid bent.

Oorzaken van stress kunnen b.v. zijn:

  • gebeurtenissen(ontslag, scheiding, overlijden van een dierbare etc.)
  • een slecht voedings- en/of slaappatroon
  • humeur (een negatieve stemming of negatieve emoties verhogen de kans op blessures)
  • angst (o.a. zoals bovengenoemd, maar ook bv. angst voor terugkeer van een eerdere blessure)

Om de stress te verminderen, en daarbij dus ook het risico op blessures, kun je o.a. ontspanningsoefeningen en visualisatie- en affirmatie-oefeningen toepassen. Hiermee verbeter je o.a. de concentratie, leer je een negatief denkpatroon om te zetten in een positief denkpatroon, werk je aan een positief zelfbeeld en creëer je algehele ontspanning.

Sl_StressBrain

  • Zoek afleiding! Ga even heel iets anders doen, zoals op visite bij een vriend of vriendin. Praat over koetjes en kalfjes, waardoor je jouw zorgen (tijdelijk) even vergeet.
  • Stel jezelf de vraag wat het ergste is dat er kan gebeuren. Vaak zul je tot de conclusie komen dat de angst / spanning niet (helemaal) terecht is.
  • Werk aan een positief zelfbeeld en geloof in jezelf. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te visualiseren. Dagdroom bijvoorbeeld over een situatie waarin je jezelf graag zou bevinden, over de persoon die je grote voorbeeld is of over een prestatie die je graag zou evenaren. Realiseer dat het haalbaar is om te komen waar jij zou willen zijn, of de prestatie te leveren waarvan jij droomt.
  • Schrijf affirmaties uit en/of spreek ze uit. Affirmaties zijn positieve boodschappen / uitspraken zoals: “Ik hou van mezelf”, “Ik ben trots op mezelf”, “Ik kan het”, “Ik ben ontspannen”, “Ik ben zeker van mijzelf”.
  • Mediteren / luisteren naar muziek. Ik zet deze twee mogelijkheden naast elkaar, omdat ze te combineren zijn. Muziek wekt emoties op. Soms wekt het luisteren naar muziek herinneringen op. Luister naar de muziek waar jij positieve gevoelens van krijgt en/of ontspannen van wordt. Mediteren vergt enige oefening. Vaak vinden mensen het moeilijk om zich te concentreren. Door gebruik te maken van ontspannende muziek kun je het makkelijker maken voor jezelf.
  • Autogene training (ook wel westerse meditatie genoemd). Hierover vertel ik binnenkort meer.

En heel belangrijk voor sporters: begin altijd met een warming-up en eindig altijd met een cooling-down.  Kennis over een oude of bestaande blessure kan angst wegnemen (overleg met je arts /fysiotherapeut / massagethereapeut) . Leer je eigen lichaam kennen!

Dit is slechts een greep uit de vele mogelijkheden die je kunt toepassen om stress de baas te zijn. Je kunt het toepassen vóór, tijdens en ná het sporten, maar ook in het dagelijks leven. Het zijn bewezen effectieve manieren om met stress om te gaan. Stress en daarbij dus ook het risico op blessures neemt doorgaans toe, als je niet met stress leert omgaan!

Dit zijn algemene voorbeelden die jij kunt afstemmen op jouw eigen persoonlijke situatie. Ik kan uren volpraten over de vele mogelijkheden om stress te reduceren (waaronder ook ademhalingsoefeningen, yoga-oefeningen, hypnose en autogene training). Wil je meer weten plaats dan een reactie onder deze blog, bel of mail mij, stuur een berichtje of hoor mij eens uit tijdens een massage.

Share Button

2 Comments

  1. GeorgeHounc

    Earn on the Internet from $ 5000 per day, do not strain, the details are here: http://pagebin.com/H1CkU0Ft

    how to make money on instagram with clickbank, how to make money on betting football, how to make money paid surveys, legit ways to make extra money from home, make real money online no scams, how to earn money simcity buildit, online casino real money payouts, cc transfer to ucsd for 2017
    , how to make money online sent to paypal, vencer o casino online, paid online surveys legit uk, ways of making money online in india, visa credit card wire transfer, treasure island jackpots no deposit bonus codes 2016, online casino hiring in makati, transfer money to bank account western union, movie online casino king, double u casino free online, earn money by filling survey in india
    , how to make money from online casino bonuses, how to make money from playing poker, anz credit card balance transfer application, sloto cash casino online, how much does teaching english in japan pay, tesco credit card balance transfer for existing customers, paypal online money adder no download, как обыграть казино онлайн видео

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Facebook